Sep 172010
 

I ett tidigare inlägg på bloggen har vi hört David Johnsson och Emil Freudenthal beskriva hur arbetet med valet har gått till i deras klass. Valet har intagit en stor del av SO-lektiorna i många av skolans klasser, vilket naturligtvis inte är konstigt. Jag bad fyra av eleverna som arbetar med Smedingeskolans wiki, att beskriva deras arbete med skolvalet. Nedan hittar ni elevernas texter.

Var fjärde år röstar hela Sverige på vilka partier som ska sitta i riksdagen. Men veckan före så skolröstar också eleverna från åk 6-9 i hela Svergie.

Skolröstningen försöker att likna ett riktigt val genom att använda riktiga partilappar, valbås o.s.v.

Fast under skolvalet får man bara rösta på det parti man ville skulle in i riksdagen, inte landstinget eller kommunen.

De här rösterna räknas inte som riktiga röster, men på det sättet kan man få en inblick på vad Sveriges ungdomar tycker.

Innan skolvalet fick klasserna på skolan prata och göra uppgifter i samband med de olika partierna. Några började de första veckorna medan andra jobbat bara någon vecka med det.

I 7C1 jobbade de med ett dokument med de olika partiernas namn på. Under varje namn fick man skriva information om partiet genom att leta på internet. T ex vad de olika partierna tycker om betygsättningen, miljön m.m.

Julia, år 7

6A2 har jobbat med valet i ungefär en månad, pratat om varför vi väljer och om demokrati och diktatur. Gjort lite uppgifter och pratat om alla olika paritet och lite vad dom tänkt göra. Också gjort egna partier. Vi har använt oss av ett program/en hemsida på internet som heter: www.glogster.com .

Försökt komma på ett bra namn till partiet, ett bra budskap och seriöst.

När vi skulle välja kändes det som ett riktigt vuxet val i början. Man gick in och fick ett kuvert, och plocka några lappar och ställde sig bakom ett valbås, valde det man ville och sedan fick man gå fram till några 9or och fick lämna kuvertet och säga sitt namn, så var det gjort.

Elin, år 6

Vi har arbetat med valet för år 2010. Vi har jobbat med vad de olika partierna står för och vad de kommer att göra om de vinner valet i år. Sen skulle vi ”representera” vårt parti och berätta varför de just ska rösta på oss. Vi skulle då stå framför klassen och representera vårt parti och ”vara” partiledarna. Sen fick vi bara ”guldkorn”. Vi har arbetat med detta i ungefär tre veckor.

Hur var skolvalet?

Man fick gå in i vallokalen (musiksalen) och så fick man ett kuvert och ett papper som man stoppade i kuvertet och på det papperet stod det partiets namn som man röstade på. Sen fick man ställa sig bakom ett valbås och stoppa i papperet. Sen bara lämnade man in det till dem som tog emot rösterna och så la de det i en kartong.

Peter, år 7

I 6B2 har vi gjort egna partier i en grupp på tre personer i ett program som heter Glogster där man gör affischer på nätet.

Oskar, år 6

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(obligatorisk)

(obligatorisk)