Maj 242012
 

7A har precis påbörjat temat antiken. Tanken är att vi ska arbeta med Asien, Grekland samt romarriket. ”Risken” är stor att vi kommer fördjupa oss i den senare, då nästan alla i klassen bygger i minecraft. Rom byggdes inte på en dag, men kanske några veckor eller så.

Innan jag hunnit informera om ”uppgiften” så var eleverna ute på nätet och sökte efter bilder och information. IT-Carl, som är minecraftexperten på Smedingeskolan, har avsatt mycket tid för att hjälpa oss och startade upp gruppen.

Stora delar av klassen valde att arbeta med minecraft, fast vi har även andra verktyg. Mollie och Fanny  arbetar i lera och Adrian ritar digitalt. Idag ”hoppade” vi svenskan och rasten. Klassen arbetade i tre timmar utan avbrott. Jag och många med mig väntar med spänning på resultatet.

//Malin so- och svensklärare

  3 Responses to “Minecraft – lek eller lärtillfälle?”

  1. Tekniken som användes var en switch som kopplade upp alla datorerna via tråd till ett LAN (det funkar inte med trådlös uppkoppling på surfzon). Men kreative och smarta Carl löste det på sitt sätt.
    Man kan säga att alla elever gillade lektionen!!
    Carl! Hur många datorer kan du ansluta till switchen? Vi rektorer håller på att rekrytera lärare, men det kanske inte behövs??!!

    Mikael Parknäs

  2. Egentligen räcker det med en nätanslutning, em ip-adress, ett program som heter Hamachi och att man laddar ner Minecraft server till en dator så är det bara att köra. Då kan man få in alla datorer till samma server. Gratisversionen på Hamachi stöder bara 8 datorer tyvärr men om det bara är en klass som ska göra det så låter man eleverna jobba två och två eller tre och tre. Det finns en vinst i att låta eleverna diskutera igenom vad de bygger och varför.

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(obligatorisk)

(obligatorisk)