Sep 102014
 

I dag gästas bloggen av Oscar Westerlund från 9B som har skrivit en krönika om estetiska ämnen i skolan. Detta har Oscar gjort under vår temavecka och varit en del av ”Göra sin röst hörd!”. Här får ni ta del av hans krönika.

Varför har vi bild och musik i grundskolan?

Musik och bild borde vara valbara inriktningar och då menar jag inriktningar som man kan välja om man vill och inte något obligatoriskt som alla måste lära sig. Man skulle kunna få mer tid till annat som SO, engelska eller matte.

Tyvärr, vi kan inte släppa in dig på naturvetenskapsprogrammet för du kan inte spela rätt takt på trummorna och då får du inte tillräckligt med poäng för att komma med här. Det där kommer jag aldrig förstå. Missförstå mig inte nu, jag älskar musik och jag tycker det är jättekul, men jag kan inte förstå syftet varför det ämnet måste gå in i grundskolan. Jag har med nöd och näppe godkänt i bild. Jag tror jag har det för jag tycker inte att det är kul. Så bara för att jag skulle ha underkänt i bild, så betyder det att jag inte får komma in på handel och administrationprogrammet. För att jag inte kan måla i en viss form, men jag kan måla matematiska målningar som ingår i matematik, så kan jag inte komma in på den här linjen. Estetiska ämnen borde vara en form av inriktning som är tillgängligt för dom som vill. Under den stunden för dom som inte vill ha musik eller bild, så kan dom arbeta med ett annat ämne som är mer obligatoriskt.

Det är viktigt med kultur i vårt samhälle tycker andra.

Kan så vara, men en kultur ska inte tvingas på en. Visst jag kan vara delaktig om jag vill men att bli tvingad på med bild om jag inte vill är som att du skulle tvingas fira midsommar bara för att det är svenskt och om någon vill fira midsommar så är det frivilligt att vara delaktig i det. Min poäng är att en kultur inte ska tvingas på en, utan du ska välja och bestämma själv vilken kultur du vill vara delaktig i.

Vad händer med jobbet som bild/musiklärare då?

Det stoppar väl dom inte att starta en egen musik/bildskola som fokuserar på det ämnet i sig. Dom som har intresset kan gå där efter skoltid eftersom att det är ett intresse. Fotboll är en kultur men den tvingas inte på i skolan utan det får man göra efter skoltid eller på raster. Det jag försöker säga är att utan fri vilja så är allt hopp om lycka borta. Speciellt när det gäller intressen.

Vissa skolor har ju faktiskt inriktningar där man får välja vad man är mest intresserad av.

Jo, jag vet och jag håller med om det, det borde vara så. Men om vi har musik och bild i inriktningen varför ska vi ha lektioner i det under skoltid. Inriktningarna är inga lektioner och dom lärarna är där för att dom delar samma intresse som dig och vill att du och gruppen ska ha roligt. Det är ingen lektion som det ges betyg på och det är så det borde vara. Det är det bästa sättet att ge barn kultur i skolan utan att tvinga någon att dom ska vara delaktiga i det.

Dom som har flera intressen då och hinner inte med allt, hur blir det med dom, ska dom inte få lära sig för att dom inte har tid med det men ändå vill?

Det är en fråga om prioritering. Om du gillar naturen och vill forska i olika saker inom det området men samtidigt vill spela i band eller måla konst, så får du dela upp tiden eller avgöra vad du vill göra mest. Man kan inte få allt här i livet och man får vara glad för det lilla vi har. Det kanske låter kallblodigt men livet är väldigt orättvist när det gäller vad man vill och vad man behöver.

Det finns faktiskt studier som tyder på att barn som tidigt får lektioner i olika kulturer som t.ex. Musik har enklare i språkutvecklingen senare i livet.

Det kan jag nog hålla med om till en viss gräns. Jag har aldrig hört talas om någon som lyckade lära sig ett språk utan att fråga någon vad ett speciellt ord betydde eller att dom studerade och repeterade språket, men jag kan tänka mig att det kan ge en liten fördel.

Bild kan behövas i olika jobb för att presentera något!

Jo, men många presentationer är gjorda med datorer och då behöver man inte kunna bild speciellt mycket. Det var längesedan jag såg en presentation som inte hade en bild från internet eller att en bild var teknologiskt framtagen. Då behövs teknologiska kunskaper och en fantasi. Det enda man behöver tänka på är copyrighten på bilder så att man inte använder bilder som man inte får använda. Du får inte glömma att kameran finns, som du kan använda beroende på vad du ska presentera.

Kan det inte vara åtminstone ett estetiskt ämne i grundskolan då.

Om det ska vara det så borde man få välja ett av dom själv. Dom som vill ha musik av dom estetiska ämnena får ha musik. Dom som vill ha bild får ha bild. Man ska inte bli påtvingad något av dom i min mening men om min vilja inte går igenom så kan en mindre variant av det göra det antar jag.

Jag tycker att detta är ologiskt att det estetiska ämnena är det som kan få dig att inte komma in på den linjen du vill vara på i gymnasiet, när det borde vara ett andrahandsval för dom som faktiskt vill göra det. Så varför har vi musik och bild i grundskolan?

Av Oscar Westerlund, 9B

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(obligatorisk)

(obligatorisk)