Mar 192015
 

Idag har 21 elever från Smedingeskolan löst terrorhot mot kärnkraftsverk. I våras blev elever från år åtta inbjudna till Lin education för att testspela ett demokratispel för riksdagens Demokrativerkstad. Idag var det skarpt läge uppe i Stockholm.

image

Klockan halv sju i morse stod 21 förväntansfulla elever på perrongen i Kungsbacka. SJ skulle ta oss till Stockholm. Nu var det dags för oss att få spela demokratispelet, som vi har varit med och utformat, på Demokrativerkstaden i riksdagshuset.

Efter en snabb promenad från Centralstationen till Gamla stan och riksdagshuset, träffade vi representanter, Karl och Niklas från Lin education, för att sedan ta oss vidare till Vapiano för lunch. Det var dags att ladda batterierna inför eftermiddagens spel.

”Ett av Sveriges kärnkraftsverk har blivit utsatt för intrång. Statsministern säger till nyheterna att det är ett terrorangrepp. Hur gör vi? Vi måste lösa problemet! ”

Nu är det dags för eleverna, som slumpvis delats in i olika partier, att lösa problemet. De får uppdrag från sina respektive partiledare att lösa problemet. Eleverna får, i skarpt läge, diskutera och argumentera för sina åsikter. De arbetar i det egna partiet samt diskuterar med övriga partiet i justitieutskott. Debatten var mycket intensiv. Vems argument håller?

Direkt efter fick eleverna ge feedback till Lin education. Spelet kommer att släppas för allmänheten den 17 april. Eleverna har varit delaktiga i processen från första spelomgången analogt, till dagens digitala version. Idag var det verkligen skarpt läge! Niklas och Karl fick mycket bra respons, som de kommer att ta med sig till den slutliga versionen.

Dagens elevröster:

”Vi har ju läst om det! Men nu fick man verkligen se.”
”Man fattar mer! Man får en djupare tanke i frågan.”
”Roligt att lära sig. Man sitter bara still, man får göra det också.”
”Hur man tar hand om ett problem. Det praktiska gör att det är lättare än det teoretiska.”
”Roligare att göra själv. Leva in i problemet.”
”Lär sig utan att man tänker på det.”
”Man tänker ett steg längre. ”
”Förstår hur det fungerar i politiken, tex hur ett utskott fungerat.”
”Idag har jag fått med mig hur det går till på riktigt.”
”Lärt mig prata mer för min sak. Fått uttrycka mina åsikter.”
”Fått umgås i nya grupper. Årskurs åtta och nio brukar inte arbeta ihop.”
”Kul att få åka iväg.”
”Lärt känna nya elever på skolan.”

Som vuxna kan vi bara instämma. Vi är otroligt tacksamma och stolta över för att vi har fått vara en del av detta. Vi tackar Lin education för att vi har fått denna möjlighet. Som professionella pedagoger har vi fått uppleva så mycket lärande, både socialt och i lärprocessen. Vi har sett faktakunskaper på olika nivåer, argumentationer, motiveringar, konsekvensanalyser, uttrycka sina åsikter, samspel sinsemellan och så mycket harmoni. Ytterligare befästs våra tankar och teorier om att samverkan mellan skola och omvärlden är viktigt.

//Katrin Andersson, Karin Lindberg och Malin Jeppsson

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(obligatorisk)

(obligatorisk)