Apr 012015
 

Hej!

År 8 arbetar nu med revolutionerna och i 8C har vi valt att låta eleverna bestämma fritt kring sitt lärande. Grundstommen är att vi utgår från centralt innehåll och kunskapskrav i ämnena historia och svenska, men vissa grupper kommer även att väva in bild och slöjd med mera.

Eleverna fick i veckan uppdraget att våga tänka utanför boxen, hur kan man som elev redovisa kunskap? Resultatet blev en gedigen mind map med förslag som brädspel, lek, låt, film, teater osv. Därefter fick ungdomarna enskilt fundera över frågeställningen ”hur visar JAG min kunskap bäst?”. De bestämde sig för att lämna in en lapp med sitt önskemål, allt för att inte påverkas av sina kamrater. I slutändan blev det följande grupper: brädspel om franska revolutionen, lek om kolonialismen och slavhandeln, blogg om industrialismen och tekniska revolutionen, en kreativ film med jämförelser mellan dataspelet Assassins Creed 3 och amerikanska inbördeskriget och en tecknad film om franska revolutionen.

Målet är nu att kunna få ett utbyte med en annan skola, där vi tillsammans kan spela spelet, läsa bloggen osv. Om du är intresserad, kontakta oss! Några kommer att twittra under #snackaomVILJA, följ oss gärna där!

/Karin & Veronica

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(obligatorisk)

(obligatorisk)